Investičný kuriér 50

KRÁTKE SPRÁVY

  • V Hormuzskom prielive horeli dva tankery zatiaľ z neznámych príčin. Náklad bol určený pre Japonsko. Cena ropy reagovala rastom.
  • Volkswagen a Ford sú blízko k dohode o spolupráci pri vývoji samoriadiacich vozidiel
  • Vývoz z Číny napriek clám v máji vzrástol, dovoz klesol
  • Amazon sa stal najhodnotnejšou značkou na svete, ukončil dlhoročnú nadvládu Apple a Googlu

 

Globálne využitie eura vzrástlo

Používanie eura ako medzinárodnej meny minulý rok po predchádzajúcom poklese vzrástlo. Euru nahráva mierny odklon od dolára kvôli dopadom americkej zahraničnej politiky a kvôli skorším obavám z rastu úrokových sadzieb v USA. Dolár však zostáva dominantnou menou v medzinárodnom obchode, v úverovaní a pre účely tvorby devízových rezerv. Vyplýva to zo správy Európskej centrálnej banky. Euro je druhou najpoužívanejšou menou na svete. Za posledné desaťročie však dopyt po ňom klesal na rekordné minimá. Jeho oživenie naznačuje, že medzi investormi narastajú obavy z ďalšieho vývoja americkej ekonomiky, taktiež je odrazom dôvery v budúcnosť eurozóny. Euru určite prospieva aj diverzifikácia voči doláru. Podiel eura na svetových devízových rezervách sa behom minulého roku zvýšil o 1,2% na 20,7%. Podarilo sa mu tak zvrátiť klesajúci trend. Euro je síce stále ďaleko za americkým dolárom, ktorého podiel na rezervách predstavoval 61,7%, čo je pre dolár doterajšie minimum. Dolár zostáva vo svete najpoužívanejšou menou, ostatné štáty sa však už dlhšie obdobie zameriavajú aj na iné meny ako japonský jen alebo čínsky juan. Odliv od amerického dolára podporuje aj oba z amerických sankcií a ciel. Čína a Rusko sa posledné roky snažia zvyšovať podiel svojich vlastných mien pri platbách za nerastné suroviny či iné tovary. Európska komisia si stanovila za cieľ posilniť úlohu eura, okrem iného aj preto, aby zvýšila globálny politický vplyv eurozóny.

 

Buffett bude večerať s kryptonadšencami

Aj napriek tomu, že Warren Buffett prirovnal bitcoin k jedu na potkany, je ako investor a „guru“ obľúbený aj medzi zástancami kryptomien. Pre Justina Suna, zakladateľa kryptomeny tron, je Bufett a jeho dlhodobý hodnotový prístup tak veľkou inšpiráciou, že bol ochotný za večeru s ním zaplatiť 4,57 milióna dolárov. Bude mať so sebou sedem kolegov z kryptobiznisu a jedným z dôvodov tohto stretnutia má byť bližšie vysvetlenie a pokus o presvedčenie o vhodnosti a využiteľnosti krypto projektov a mien v reálnom biznise. Ako táto večera dopadne a či sa im podarí zmeniť Buffettov postoj ku kryptomenám, uvidíme. Večera s Warrenom Buffettom je udalosť, ktorá sa deje pravidelne každý rok a ktorej výťažok putuje na dobročinné účely. Systém je tu jednoduchý, ten, kto zaplatí najvyššiu sumu, vyhrá večeru s W. Buffettom.

 

Agentúra Moody´s znížila rating Turecka

Medzinárodná ratingová agentúra Moody´s znížila hodnotenie úverovej spoľahlivosti Turecka o jeden stupeň na úroveň B1. Rating sa tak posunul zo špekulatívnej kategórie do vysoko špekulatívnej kategórie. Jeho výhľad zostáva negatívny, teda nie je vylúčené, že v budúcnosti by firma nemohla pristúpiť k ďalšiemu zhoršeniu ratingového hodnotenia. Podľa tureckého ministerstva financií toto rozhodnutie neodpovedá základným ekonomickým indikátorom krajiny. Poukázalo napríklad na klesajúcu infláciu a rastúce príjmy z turistiky. Hrubý domáci produkt (HDP) Turecka sa v prvom štvrťroku medziročne znížil o 2,6% po 3% prepade v poslednom kvartáli minulého roka. Turecko minulý rok zápasilo s menovou krízou a vysokou infláciou, čo tureckú centrálnu banku prinútilo k výraznému zvýšeniu úrokových sadzieb. Úverový rating je dôležitým ukazovateľom pre investorov, pretože im ukazuje, aká je pravdepodobnosť riadneho splácania pôžičiek. Má významný vplyv na ochotu veriteľov príslušného štátu, či tomuto subjektu požičiavať. Okrem toho sa od ratingu odvíja úroková sadzba, ktorú veritelia požadujú za dlhopisy krajiny. Pokiaľ sa rating nachádza v špekulatívnom pásme, nemôžu do dlhopisov krajiny investovať veľkí inštitucionálni investori ako napríklad penzijné fondy, poisťovne a pod.

 

Automobilkám sa znižujú predaje

Automobilkám Volkswagen a Škoda sa znižuje odbyt. Škoda Auto dodala v máji 104 900 vozov, čo je medziročne o 6,6% menej. Dôvodom je 31,5% pokles predajov v Číne. Odbyt Volkwagenu sa v rovnakom období znížil o 3,6% na 918 000 vozidiel. VOlkwagen si viedla lepšie ako celý automobilový trh, čo pomohlo zvášiť jeho trhový podiel. Automobilové odvetvie je vo všeobecnosti cyklické a ako jedno z prvých reaguje na zhoršené podmienky v ekonomike.

Autor: Martin Babocký, investičný analytik Fincentrum