Investičný kuriér 37

Krátke správy
• Americké akcie od svojho dna v poslednej kríze narástli o 300%, európske o 90% a čínske akcie o 75%
• Moderná taxislužba Uber sa chystá v apríli vstúpiť na burzu
• Inflácia na Slovensku je aktuálne na úrovni 2,3%

Stále sme v medveďom trende
Čo je to medvedí trend? Je to trend, kedy akciové trhy klesajú viac ako o 20%. Toto sa udialo v decembri 2018, kedy americké akciové trhy pod túto hranicu poklesli. Odvtedy síce narástli o 20%, nedostali sa ešte na svoje najvyššie hodnoty z minulého roka, čo znamená, že trh sa stále nachádza v medveďom trende. Nedávno to povedal Jeffrey Gundlach, šéf hedž fondu DoubleLine Capital, ktorý sa vyjadril, že v medveďom trende sme už od decembra. Je to pravda a je zaujímavé si to uvedomiť. Možno sme sa nechali zmiatnuť strmým rastom v posledných troch mesiacoch, no pokiaľ sa nedostaneme nad hodnotu 2 930 bodov, stále sa nachádzame v negatívnom pásme. Treba to mať na mysli pri skladbe klientskych portfólií.

Britskí poslanci znova odmietli dohodu o brexite
Minulý týždeň zasadal britský parlament, kde sa okrem iného prejednávala aj dohoda Veľkej Británie s Európskou úniou o vystúpení. Dohoda schválená nebola, britskí poslanci sa dohodli na odklade brexitu do 30. júna. Premiérka Theresa Mayová bude mať tento týždeň znova možnosť jednať o dohode medzi Londýnom a Bruselom.
Európska únia už má jasno v colnej politike voči Británii po brexite bez dohody. V takom prípade by Únia uplatňovala na tovary z Británie clá podľa pravidiel Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

Budúcnosť Volkswagenu – prepúšťanie a elektrické autá
Nemecký automobilový koncern predpokladá, že počas najbližších piatich rokov zruší pri svojej značke VW až 7 000 pracovných miest. Jej cieľom je dosiahnuť do roku 2023 posilnenie zisku značky VW o necelých 6 miliárd eur ročne. Firma odhaduje, že 5 000 až 7 000 pracovných miest bude zrušených kvôli automatizácii rutinných činností. Volkswagen upozornil, že znižovanie počtu zamestnancov je aj priamym dôsledkom presunu pozornosti na elektromobily. Výroba elektromobilov je totiž menej náročná na prácu než produkcia automobilov s tradičným pohonom. Koncom minulého roka zamestnával koncern približne 655 000 ľudí. Volkswagen tiež oznámil, že predaj automobilov značky VW sa vo februári medziročne znížil o 2,2% na 398 100 kusov, predovšetkým kvôli nižšiemu dopytu zo strany Číny. Medzi ďalšie značky koncernu Volkswagen patria napríklad Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche, Seat či Škoda Auto. Firma tiež oznámila, že chce počas najbližších 10 rokov dodať na trh takmer 70 nových modelov s elektrickým pohonom, namiesto skôr plánovaných 50 modelov. Do roku 2028 by koncern mal vyrobiť 22 miliónov elektromobilov, doposiaľ sa jednalo o odhad 15 miliónov vozov.

Londýn bude finančnou metropolou asi aj po brexite
Odchod Veľkej Británie z Európskej únie sa britského finančného sektora dotkne asi menej ako sa pôvodne očakávalo. Aj po brexite bude totiž londýnske The City, ktoré je ekonomickým centrom Londýna a kde sídli veľké množstvo bánk a finančných inštitúcií, dva krát väčšie než jej európska konkurencia. Hovorí o tom aj skutočnosť, že v rámci prípravy na brexit bolo z Londýna presunutých iba asi 2 000 pracovných miest. Je to asi tretina z toho, čo sa odhadovalo ešte v septembri. Finančné centrá z kontinentálnej Európy dúfajú, že sa im vďaka brexitu podarí k sebe pretiahnuť sídla prestížnych bánk a ďalších finančných inštitúcií. Realita je však pre Londýn príjemnejšia ako chmúrne očakávania, ktoré v tejto oblasti panovali. Európske finančné centrá proti The City nemajú šancu. Britské finančné centrum je čo do medzinárodných finančných aktivít trikrát väčšie ako Frankfurt nad Mohanom a štyrikrát väčšie ako Paríž. Podľa odborných štúdií sa toto postavenie ani po odchode Británie z EÚ nezmení. Aj potom by mal byť britský finančný sektor dvakrát väčší ako jeho európski konkurenti.

Taliansko sa pridáva k spolupráci s Čínou
Taliansko aj napriek varovaniu Európskej únie a Spojených štátov podpíše zmluvu o spolupráci s Čínou. Potvrdil to taliansky premiér Giuseppe Conte. Taliansko sa ako prvá krajina zo zoskupenia G7 pripojí ku globálnej iniciatíve One Belt One Road (nová Hodvábna cesta), ktorá pomocou miliardových investícií hospodársky prepája Čínu s Európou a posilňuje čínsky vplyv na starom kontinente. Dohoda bude zahŕňať širokú oblasť od politiky cez dopravu, logistiku až po infraštruktúrne projekty. Podobnú zmluvu s Čínou už uzavrelo viacero štátov Európskej únie – Maďarsko, Grécko, Malta, Poľsko, Portugalsko aj Česká republika. Taliansko spadlo koncom minulého roka do recesie, tretí krát za posledných 10 rokov.

Boeing finišuje s novou verziou stabilizačného softvéru do lietadiel 737
Na vylepšení softvéru stabilizačného systému MCAS svojho najrýchlejšie predávaného stroja Boeing 737 MAX sa firma rozhodla pracovať po októbrovej havárii v Indonézii. Rovnaké lietadlo havarovalo aj nedávno v Etiópii, v oboch prípadoch zomreli všetci cestujúci. Pády týchto lietadiel vyvolali otázky ohľadom tohto stabilizačného systému, firma Boeing povedala, že do týždňa by mala mať novú verziu k dispozícii.

Autor: Martin Babocký, investičný analytik Fincentrum